Op Basisschool De Avonturier vinden we het belangrijk dat we een veilige omgeving hebben voor leerlingen, ouders/verzorgers en schoolprofessionals. Daarom heeft Sophia Scholen een beleidsplan ‘sociale veiligheid’ gerealiseerd. Het beleidsplan is weergegeven in een interactieve PDF. Klik hieronder op de afbeelding om dit interactieve PDF te openen.
Doel van het beleid
Het doel van sociale veiligheid is om een zo veilig mogelijke ontwikkel-, leer- en werkomgeving te creëren voor leerlingen, schoolprofessionals en ouders/verzorgers. Wij streven naar een leef- en leerklimaat waarin onze medewerkers en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We proberen hierdoor alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen en daar waar zich incidenten voordoen adequate maatregelen te treffen om verdere escalatie te voorkomen. De onderwijsinspectie ziet toe op dit te voeren beleid, omdat sociale veiligheid, naast onze wens, ook een wettelijke zorgplicht is.
School-specifieke informatie wat niet in het interactieve beleid staat
Het beleidsstuk is geldig voor alle Sophia Scholen. Er zijn ook een aantal school-specifieke zaken, die niet in het interactieve beleid staan. Deze staan hieronder beschreven.
Relevante contactpersonen omtrent Sociale Veiligheid binnen onze school
- Aandacht functionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Wendy van Geldre (0252-210264)
- Aandacht functionaris Huiselijk Geweld en Kindermishandeling: Wendy van Geldre (0252-210264)
- Vertrouwenspersoon: Miranda van der Hulst (0252-210264)
- Directeur: Diana Juffermans-Glasbergen (0252-210264)
- Leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel
Als er sprake is van een sociaal-onveilige situatie op school kunt u terecht bij ons aanspreekpunt:
Diana Juffermans-Glasbergen en Wendy van Geldre.
Gedragsregels
Naast de vier omgangsnormen uit het Veiligheidsplan besteden de leerkrachten in het begin van het schooljaar veel aandacht aan de groepsvorming en Sociale Veiligheid. Dit doen zij onder andere door samen met de groep de groepsregels op te stellen. Verder worden er activiteiten aangeboden om de groepsvorming te stimuleren. De regels die op onze school gelden zijn opgesteld volgens de richtlijnen van de Vreedzame school.
Lesprogramma
Om Sociale Veiligheid te borgen zorgen wij ervoor dat dit structureel in ons lesprogramma terugkomt door gecertificeerde methoden te gebruiken, waaronder:
- ‘Kriebels in je buik’, lessen voor relaties en seksualiteit voor groep 1 t/m 8;
- De Vreedzame school, lessen over sociaal emotionele ontwikkeling voor groep 1 t/m 8.
- Het signaleringsinstrument ‘Kindbegrip’, die de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart brengt.
- Het SENSOA vlaggensysteem voor omgang met seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Extra ondersteuning van leerlingen
Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan wij in samenwerking met u als ouder kan bieden. Dan wordt contact opgenomen met externe professionals, zoals de medewerkers van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), Jeugd- en gezinsteam of ‘Veilig Thuis’. In overleg met u wordt besloten welke (extra) ondersteuning uw kind kan gebruiken en hoe dit geregeld wordt.
- De contactpersoon van het jeugd- en gezinsteam is: Corine Scheer.
- De contactpersoon van het CJG (jeugdverpleegkundige) is: Esther van der Sijde.
Burgerschapsvorming
Middels de methode van De Vreedzame School geven wij vorm aan onze burgerschapsvorming. De ieder jaar opnieuw verkozen Leerlingenraad “De stem van de leerling” maakt hier belangrijk onderdeel van uit.
Klankbord / leerlingenraad
De stem van de leerling wordt onder andere middels De Leerlingenraad gehoord. Daarnaast werken wij een school die werkt met Stichting Leerkracht, waarbij wij o.a. middels een leerlingarena, feedback, enquette, etc, de leerlingen laten meedenken en praten over onze onderwijs. Op deze manier werken wij elke dag een samen een beetje beter en geven wij inhoudelijk vorm aan ons onderwijs.